assalamualaikum

Never Forget

Friday, November 23, 2012


9 &  10 muharam... Jom puase....



Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh. Alhamdulillah syukur kita di atas kurnian tuhan sekalian alam atas nikmat Iman dan Islam , selawat dan salam juga buat junjungan mulia habibuna saidina Muhammad serta ahli2 keluarga baginda dan para sahabat kesemuanya. Sedar tak sedar skg ni dah masuk 10 Muharam 1433 hijrah. Kejap je mase berlalu. Sampaikan tak perasan yg hari ni 10 Muharam, terlepas pause sunat tasu’a. Adakah anda tahu apakah itu puasa tasu’a…?


Tasu’a adalah berasal dri perkataan arab -tasi’- yg bermaksud sembilan. Dalam hadis baginda Rasulallah salallahhu alaihi wasalam bersbda:

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رض اَنَّ اَهْلَ الْجَاهِلِيَّةِ كَانُوْا يَصُوْمُوْنَ يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ وَ اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ ص صَامَهُ وَ اْلمُسْلِمُوْنَ قَبْلَ اَنْ يُفْتَرَضَ رَمَضَانُ. فَلَمَّا افْتُرِضَ رَمَضَانُ قَالَ رَسُولُ اللهِ ص: اِنَّ عَاشُوْرَاءَ يَوْمٌ مِنْ اَيَّامِ اللهِ، فَمَنْ شَاءَ صَامَهُ، وَ مَنْ شَاءَ تَرَكَهُ. البخارى و

مسلم و ابو داود و ابن ماجه و احمد و الدارمى


Dari ‘Abdullah bin ‘Umar RA, bahwasanya orang-orang di masa jahiliyah mereka berpuasa ‘Asyura’ dan bahwa Rasulullah SAW beserta kaum muslimin juga berpuasa pada hari itu ketika belum diwajibkan berpuasa Ramadlan. Maka ketika sudah diwajibkan berpuasa Ramadlan, Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya ‘Asyura’ itu adalah satu hari diantara hari-harinya Allah. Maka barangsiapa ingin berpuasa hendaklah ia berpuasa, dan barangsiapa yang ingin tidak berpuasa, silakan tidak berpuasa”. [HR. Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah, Ahmad dan Darimiy]

 
و فى لفظ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ ص: لَئِنْ بَقِيْتُ اِلىَ قَابِلٍ لاَصُوْمَنَّ التَّاسِعَ. مسلم

Dan dalam satu lafadh, Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya kalau aku masih hidup sampai tahun depan, niscaya aku berpuasa hari ke-9 (bulan Muharram)". [HR. Muslim]

 

Hadis di atas adalah mengenai puasa sunat asyura dan puasa sunat tasu’a. Kita di Malaysia sering mendengar puasa sunat asyura tetapi jarang sgt org sebut pasal puasa sunat tasu’a ni. Puasa tasu’a ni adalah puasa hari yang ke-9 Muharam sebagai tambahan kepada puasa sunat Asyura pada hari ke-10 Muharam kerana tidak mahu menyamai dgn orang2 yahudi yang berpuasa pada hari ke-10 Muharam seperti mana yg termaktub dalam hadis di bawah.

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رض يَقُوْلُ: حِيْنَ صَامَ رَسُوْلُ اللهِ ص يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ وَ اَمَرَ بِصِيَامِهِ، قَالُوْا: يَا رَسُوْلَ اللهِ، اِنَّهُ يَوْمٌ تُعَظّمُهُ اْليَهُوْدُ وَ النَّصَارَى. فَقَالَ رَسُوْلُ اللهِ ص: فَاِذَا كَانَ اْلعَامُ اْلمُقْبِلُ اِنْ شَاءَ اللهُ صُمْنَا اْليَوْمَ التَّاسِعَ. قَالَ: فَلَمْ يَأْتِ اْلعَامُ اْلمُقْبِلُ حَتَّى تُوُفّيَ رَسُوْلُ

اللهِ ص. مسلم و ابو داود

Dari Ibnu ‘Abbas RA, ia berkata : Ketika Rasulullah SAW berpuasa ‘Asyura’ (hari ke sepuluh) dan beliau memerintahkan untuk berpuasa pada hari itu, para shahabat berkata, “Ya Rasulullah, sesungguhnya hari itu adalah suatu hari yang diagung-agungkan oleh kaum Yahudi dan Nashara”. Lalu Rasulullah SAW bersabda, “Jika aku masih hidup sampai tahun depan, insya Allah kami akan berpuasa Taasi’a (hari ke sembilan). Ibnu ‘Abbas berkata, “Ternyata belum sampai tahun berikutnya beliau telah wafat”. [HR. Muslim dan Abu Dawud]




Apakah puasa sunat Asyura? Puasa sunat asyura adalah berasal dri perkataan arab “asyarah” yg bermaksud sepuluh. Puasa sunat asyura di ambil sempena hari ke-10 Muharam di mana pada hari itu adalah hari yang mulia sperti mana telah dinyatakan di dalam hadis:




عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رض قَالَ : قَدِمَ رَسُوْلُ اللهِ ص الْمَدِيْنَةَ فَوَجَدَ اْليَهُوْدَ يَصُوْمُوْنَ يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ فَسُئِلُوْا عَنْ ذلِكَ، فَقَالُوْا: هذَا اْليَوْمُ الَّذِيْ اَظْهَرَ اللهُ فِيْهِ مُوْسَى وَ بَنِيْ اِسْرَائِيْلَ عَلَى فِرْعَوْنَ، فَنَحْنُ نَصُوْمُهُ تَعْظِيْمًا لَهُ. فَقَالَ النَّبِيُّ ص: نَحْنُ اَوْلَى بِمُوْسَى مِنْكُمْ فَاَمَرَ بِصَوْمِهِ. البخارى و مسلم و الترمذى و ابو داود و ابن ماجه و احمد و الدارمى

 

Dari Ibnu ‘Abbas RA, ia berkata : Ketika Rasulullah SAW tiba di Madinah, beliau mendapati orang-orang Yahudi berpuasa ‘Asyura’. Lalu mereka ditanya (Rasulullah SAW) tentang hal itu. Maka jawab mereka, “Hari ini adalah suatu hari yang Allah memberikan kemenangan kepada Nabi Musa dan bani Israil atas Fir’aun, maka kami berpuasa pada hari ini untuk mengagungkannya”. Lalu Nabi SAW bersabda, “Kalau begitu kami lebih berhaq terhadap Nabi Musa daripada kalian”. Kemudian beliau memerintahkan untuk berpuasa ‘Asyura’. [HR. Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Abu Dawud, Ibnu Majah, Ahmad dan Darimiy]




Marilah kita menyahut seruan Habibuna Saidina Muhammad Solallahhu alaihi wasalam dengan melakukan puasa sunat sebagai tanda kasih dan cinta kita pada baginda. Tambahan lagi di bulan Muharam ni adalah bulan yang di muliakan seperti mana yg telah termaktub di dalam quran. Kepada sahabat2 perjuangan di Mesir ni digalakkan lah puase ye.. terutame musim sejuk ni mudah nak puase sbb waktu siangnyer pendek. Yg terlepas pause sunat tasu’a mcm saya ni jgn terlepas plak pause sunat asyura esok. Ingat tu.. luse plak kite puase sunat skali lagi ye. Ade org cakap boleh puase sblum atau slps puase sunat asyura supaye puase kite tdk disamekan dgn puase org2 yahudi dan nasrani. Tapi saya tak jumpe lagi dalil2 puase lps puase asyura. Klw ade sape2 yg tau pasal ni komen la ye diruang bawah blog ni. Semoga berjumpa lagi. Ilal liqa’. Wassalam.

~copy paste~

 

No comments:

Post a Comment

World Clock